Social Media

De impact van social media valt niet meer te ontkennen. Het is een gemiste kans om dit niet optimaal in te zetten.

Responsive designs
Aanzet tot actie
Doelgroepen
Animaties
Meetbaarheid
Responsive designs

Responsive webdesign is een vorm van ontwerpen en bouwen van websites waarbij rekening wordt gehouden met verschillende soorten apparaten. Voor computers, tablets en smartphones worden geen afzonderlijke websites ontworpen. In plaats hiervan past de vormgeving van de site zich onder meer aan op de grootte van het scherm en de mogelijkheden van de browser van de bezoeker.

Aanzet tot actie

Wanneer een kijker een reclame ziet waarin verwezen wordt naar een website en besluit deze te willen onderzoeken, zal diegene eerst een ander apparaat moeten pakken.

Via sociale media zijn gebruikers direct aan te zetten tot een actie. Gebruikers zijn immers al actief op een device wanneer zij gebruik maken van sociale mediakanalen. Door te adverteren op deze kanalen kunnen gebruikers die in aanraking komen met een advertentie direct doorlinken naar een opeenvolgende actie (zoals het bezoeken van een website). Hierdoor zijn er voor de gebruiker minder drempels om de volgende actie te ondernemen en heeft de adverteerder invloed op waar de bezoeker naar toe gelinkt wordt.

 

Doelgroepen

Door te adverteren op sociale media zijn er veel mogelijkheden om een relevante doelgroep te bepalen. Zo is het mogelijk om te targeting in te zetten op demo- en geografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar bijvoorbeeld ook op interesses, levensgebeurtenissen en (online) gedrag. Daarbij is het mogelijk om op basis van bestaande doelgroepen zogeheten look-a-like doelgroepen te maken, waardoor er nog meer mensen met overeenkomende eigenschappen en gegevens kunnen worden bereikt.

Animaties

Het inzetten van videocontent binnen advertenties kan vele voordelen opleveren. Voor televisiereclames is dit allang bekend en gebruikelijk, voor social advertising kan dit ook een slimme zet zijn. Bewegend beeld trekt namelijk sneller de aandacht. De boodschap kan niet alleen verpakt worden in beeld, maar ook in tekst en geluid. Doordat meerdere zintuigen geprikkeld worden, is de kijker beter in staat de boodschap te onthouden. Ook kunnen er in video’s meerdere beelden, informatie en details opgenomen worden over een desbetreffend product/dienst in vergelijking met statische visuals.

Meetbaarheid

In het geval van social advertising heb je te maken met bepaalde codefragmenten waaruit data gemeten kan worden. Binnen social advertising is de Cross Device Tracking ook erg sterk. Dit is het meten van gebruikersgedrag over verschillende apparaten heen. Omdat een gebruiker vaak al is ingelogd op zijn social accounts op zijn devices, kunnen acties eenvoudig aan meerdere apparaten gekoppeld worden.

Tassen bedrukken
Nieuwsbrieven
Menu